El IX Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació tindrà lloc els dies 5, 6 i 7 de juliol a la UAB
El IX CIDUI (Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació) co-organitzat per 8 universitats catalanes sota el marc de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) se celebrarà els dies 5, 6 i 7 de juliol de 2016 a Bellaterra (Barcelona) a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). En l’edició d’enguany, que duu per títol Impactes de la innovació en la docència i l’aprenentatge, es crearà un espai d’intercanvi i d’anàlisi de l’impacte de les diferents experiències d’innovació docent i aprenentatge en l’educació superior dels darrers anys. En el Congrés es tractarà sobre quines són les línies de futur en la docència universitària.
Des de l’organització de la seva primera edició l’any 2000, el CIDUI és en l’actualitat una iniciativa bianual consolidada al sistema públic universitari català. El seu objectiu és fer de la universitat una institució que respongui als reptes de la nostra societat. En aquesta edició s’han considerat prioritàries, en la selecció de les comunicacions i de les activitats congressuals, les propostes relacionades amb els àmbits: Anàlisi de l’impacte en la docència i l’aprenentatge universitari; Nous escenaris formatius; Desenvolupament professional i Metodologies innovadores d’ensenyament-aprenentatge.
El dia 5 de juliol, Josep Pallarès, Director General d’Universitats; Josep Ros, Vicerector de Programació Acadèmica i de Qualitat de la Universitat Autònoma de Barcelona; Jaume Casals, Vicepresident de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques – ACUP i Begoña Gros, Coordinadora del Comitè Organitzador del CIDUI, donaran la benvinguda als participants.
També en aquest primer dia tindrà lloc la conferència inaugural “High impact Learning and ‘a shared vision’ in Higher Education: How do we really create impact on our learners?” a càrrec del Dr. Filip Dochy. Després de 25 anys d'investigació en ensenyament i aprenentatge en educació superior, el professor resumirà els principals resultats de les investigacions que mostren com podem ensenyar de manera més efectiva i com aconseguir un major impacte en els estudiants. Dochy presentarà el model HILL (High Impact Learning that Lasts: aprenentatge d'alt impacte que dura), que mostra que amb menys classes magistrals i amb més treball en grup dels estudiants, emprant Internet, i en una gran varietat de situacions en què ells també assumeixen responsabilitats, l’impacte de l'aprenentatge és molt més gran.
El segon dia, 6 de juliol, del Congrés comptarà amb dos simposis. El primer estarà dedicat a “Innovative teaching for a responsible and critic education” a càrrec de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques –ACUP; el Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat (Universitat Pompeu Fabra) i la Fundació Autònoma Solidària (Universitat Autònoma de Barcelona). A partir de dos projectes que tenen com a objectiu principal introduir el concepte d’investigació i innovació responsables (RRI) i l’Educació per al Desenvolupament en la formació universitària, els participants provaran de resoldre qüestions com: Quin tipus de formació oferir perquè els futurs professionals considerin les implicacions del seu treball en la societat?, Com introduir aquests elements en els currículums universitaris? o Com contribuir a una educació transformadora a través de la innovació docent?
El segon simposi, amb el títol “The Concept of Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) as a Teaching Qualification Framework for university teaching staff” anirà a càrrec de la Red Estatal de Docencia Universitaria (RED-U). Aquest espai proposa la idea de l’Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) com a suport conceptual apropiat per construir aquest marc global i donar forma concreta a la idea de desenvolupament professional en el terreny de la docència universitària. El propòsit d'aquest simposi és debatre les possibilitats del concepte de SoTL per articular, un marc de desenvolupament professional docent, coneixent de primera mà l'experiència en l’aplicació dels UK Professional Standards Framework (UKPSF), que presentarà Jo Peat, Head of Academic Professional Development de la School of Education de la University of Roehampton.
A continuació, el Dr. Mike Sharples pronunciarà la conferència “Innovating Pedagogy: Transforming teaching, learning and assessment in Higher Education”. El ponent reflexionarà sobre el repte que l'educació superior ha d’afrontar en proporcionar 100 milions de noves places universitàries que mantinguin la qualitat educativa i formin una nova generació d'emprenedors digitals. Sharples abordarà la qüestió a partir de les innovacions en l'ensenyament, l'aprenentatge i l'avaluació de l’Open University, que inclou mètodes àgils de desenvolupament dels cursos, l'aprenentatge social obert massiu, l'aprenentatge híbrid i el combinat, i la conjuminació de disseny d’aprenentatge i anàlisi predictiva.
El darrer dia, 7 de juliol, del Congrés tindrà lloc la taula rodona: “La formación del profesorado como factor de su desarrollo profesional y de mejora de la calidad de la docencia: Evaluación y análisis institucional de su impacto” moderada pel Grup Interuniversitari de Formació Docent (GIFD) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). La taula rodona pretén debatre l'anàlisi institucional de l'impacte de la formació del professorat en la millora de la qualitat de la docència i del desenvolupament professional del professorat. Aquesta perspectiva ha de proporcionar-nos informació a fi d’analitzar el model de formació actual del professorat i dels criteris i indicadors per a la seva acreditació, i proposar-hi estratègies de millora.
La clausura del 9è Congrés i l’entrega Premis AQU-CIDUI anirà a càrrec d’en Josep Joan Moreso, president de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya– AQU i d’en Francesc Roca, Vicerector de Política Acadèmica i Docència de la Universitat de Girona.
Seguiu-nos a @CIDUI_congress i facebook.com/CIDUI