Les universitats membres de l’ACUP reforcen la seva cooperació amb els clústers de Catalunya
L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i l'Agència per a la Competitivitat de l'Empresa de la Generalitat de Catalunya (ACCIÓ) van organitzar ahir, 20 de novembre de 2019, la jornada de treball “El rol de les universitats públiques als clústers de Catalunya” en el marc del projecte Plataforma Coneixement, Territori i Innovació (Plataforma CTI).
La jornada va aplegar una quinzena de representants de les universitats membres de l’ACUP, implicats en la recerca, la innovació i la transferència, així com els managers de set clústers que formen part del Programa Catalunya Clústers (Clúster de Tecnologies Educatives-Edutech, Clúster de l’Aigua-Catalan Water Partnership, Clúster de la Bellesa-Beauty Clúster Barcelona, Clúster Digital, Clúster d’Il·luminació-CICAT, Clúster de la Indústria de l’Esport-INDESCAT, Clúster de Materials Avançats-MAV i Clúster de Tecnologies de la Llum-secpho).
Joan Martí, director de la Unitat de Clústers d’ACCIÓ, va presentar el model català de clústers, tot assegurant que “Catalunya va ser un dels primers països del món a tenir una política de clústers, iniciada l’any 1992 i sense interrupció fins a dia d’avui” i que aquest “ha gaudit des del principi d’un molt bon posicionament internacional”.
El Programa Catalunya Clústers ajuda els clústers catalans a enfocar la seva estratègia, millorar les capacitats dels seus managers, co-finançar projectes rellevants i organitzar viatges a ecosistemes de referència amb els actors dels quals establir-hi sinèrgies. Aquest inclou actualment 30 clústers de sectors diversos i 2.300 membres amb més de 300.000 treballadors i una facturació agregada de 74.000 milions d’euros, l’equivalent al 30% del PIB català. “Les empreses que tenim als clústers tenen una alta intensitat tecnològica. Un 91% d’aquestes fan activitats de R+D+i i un 57% inverteixen un 3% o més de la facturació anual en R+D”, va afirmar Martí.
A continuació i a mode d’il·lustració, la clúster manager Patricia Ramiro, va exposar amb detall les característiques d’Edutech, Clúster de Tecnologies Educatives. Edutech agrupa les empreses i entitats del sector TIC Educació que creen productes o ofereixen serveis de base tecnològica per millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge en les etapes no universitàries.
Tot seguit, va tenir un lloc un debat obert entorn a l’encaix de les universitats a l’ecosistema català de clústers. En el context d’aquesta discussió, van sorgir múltiples propostes per tal de reforçar, sobre la base d’interessos convergents, la cooperació entre els grups de recerca de les universitats i els clústers (transmissió dels reptes i les necessitats de talent, coneixement i tecnologia de les empreses a les oficines de transferència de resultats d’investigació, acompanyament en el creixement i la projecció internacional de start-ups i spin-offs, participació conjunta en consorcis de projectes europeus, subcontractació mútua, difusió d’activitats i invitació a esdeveniments respectius, etc.). Així mateix, els clústers managers presents van descriure algunes de les dinàmiques interclústers existents i van informar sobre com aquestes poden beneficiar les universitats.
Acabat el debat, es va dur a terme una visita a l’Espai Catalunya Clústers, un espai de coworking de 400m2 que acull més de 30 professionals de 13 clústers catalans facilitant, d’aquesta manera, que puguin col·laborar en projectes i activitats conjunts i compartir serveis.