Se celebra la jornada "Avançant en la institucionalització de l’ApS a les universitats", organitzada per la Xarxa ApSUCAT i l'ACUP

La jornada sobre la institucionalització de l’aprenentatge servei a l’educació superior ha tingut lloc el 18 de novembre al Hub Social de Barcelona. La jornada, oberta al públic interessat, ha estat organitzada per la Xarxa ApSUCAT i l’ACUP, amb el suport del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. Durant la mateixa, s’ha posat de manifest l’expansió i consolidació que aquesta metodologia ha experimentat durant la darrera dècada. 

Inicialment enfocada en definir i concretar les seves pràctiques, l’ApS ha evolucionat cap a una dimensió institucional que es manifesta en múltiples formes. Des de la diversitat d’experiències impulsades per les facultats fins a l’elaboració de plans estratègics i la creació d’oficines especialitzades, així com la integració en els plans d’estudi a través d’activitats d’aula, crèdits específics i treballs finals de grau i màster.

La recent aprovació de la LOSU ha representat una oportunitat per reforçar aquesta metodologia com a eina educativa clau. Per reflexionar sobre aquests avenços, l’esdeveniment ha comptat amb la participació de destacats representants acadèmics, experts en ApS i professionals del sector educatiu.

La jornada ha presentat una taula rodona titulada “Avançant en la institucionalització de l’aprenentatge servei a les universitats”, moderada per membres de la Xarxa ApSUCAT. Durant el debat, vicerectors i vicerectores de diverses universitats catalanes han analitzat el present i el futur de l’ApS, destacant la necessitat d’estendre aquesta metodologia a cursos, pràctiques externes, treballs finals de grau i recerca. També s’ha subratllat la importància de destinar recursos específics, reconèixer i formar tant professorat com estudiantat i reforçar els mecanismes de retorn amb la ciutadania a través de jornades obertes i altres iniciatives.

Un altre dels moments centrals de la jornada ha estat la conferència internacional a càrrec de Nieves Tapia, fundadora i directora del Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio Solidario (CLAYSS). Tapia ha destacat que l’ApS es consolida plenament quan esdevé part de la identitat institucional i es percep com una metodologia natural dins dels processos educatius. A més, ha subratllat que aquesta eina educativa no només prepara els estudiants per a la vida real, sinó que també aborda aspectes que altres estratègies educatives passen per alt, com el sentit del que es treballa acadèmicament i la connexió amb les necessitats de la societat.

A través de les reflexions aportades pels participants, i la presentació dels pòsters, la jornada ha servit per reafirmar el potencial transformador de l’ApS en l’educació superior, així com per traçar les línies d’actuació futures per a la seva consolidació a les universitats catalanes. L’acte ha conclòs amb un reconeixement al paper de l’ApS com a vehicle per a l’educació integral i el compromís social.

Per a més informació:

 

Imatges
ApS