Els estudiants en primer pla en la XII edició del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació

Nota de premsa

Lleida, 6 de juliol de 2023

Als #ThinkChallenge es posa de manifest la importància d’incorporar l’alumnat en el disseny dels processos d’aprenentatge

La XII edició del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) s’ha inaugurat, per primer cop, amb una taula d’anàlisi composta únicament per estudiants i titulats universitaris, fet que ja posa de manifest una de les conclusions principals de les tres jornades: la necessitat de posar els estudiants en el centre de l’experiència educativa. També s’ha innovat introduint uns nous espais de treball col·laboratiu nomenats #ThinkChallenge CIDUI per fer front la temàtica del mateix Congrés:  "Millora de les experiències d’aprenentatge: transformació i reptes".

 

Tenint en compte les tres taules d’anàlisi,  la primera protagonitzada per alumnes, la segona per docents i la tercera amb representants de tots els agents que intervenen en els processos d’ensenyament i aprenentatge (estudiants, docents, agències de qualitat…), i els #ThinkChallenge aquestes són algunes de les conclusions plantejades de cara al futur de la docència universitària: 

  • Estudiantat. Cal posar l’estudiant al centre, no sols del procés d’aprenentatge sinó també del seu disseny i dels plans d’estudi. 
  • Diversitat.  La creixent existència de diferents perfils d’alumnat en la universitat és evident i s’han de sentir representats en els processos d’aprenentatge i avaluació. Els estudiants han de poder escollir entre diverses possibilitats amb relació a la definició del seu itinerari educatiu, les modalitats d’assistència a classe, els models d’avaluació i l’ús d’eines i recursos diversos.

     
  • Personalització. Els estudiants assistents al congrés han reivindicat que l’aprenentatge és una experiència personal en la que influeixen tant els recursos (materials, classes, etc.) com la interacció amb el professorat. Per això s’ha destacat el fet de garantir un acompanyament permanent per part del professorat i la universitat.

     
  • Tecnologia i importància del reconeixement de la docència. La tecnologia actual permet escollir entre una àmplia gamma d’opcions, que és rellevant incorporar a l’aula. També s’ha destacat la importància de reconèixer la docència en l’àmbit universitari, a vegades eclipsada per la investigació. 

     

    El CIDUI, celebrat els dies 4, 5 i 6 de juliol de 2023 al Campus Cappont de la Universitat de Lleida ha estat organitzat per les vuit universitats públiques catalanes (UB, UAB, UPC, UPF, UdG, UdL, URV i UOC), mitjançant les seves unitats d’innovació i suport a la docència, i per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i  amb la col·laboració del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya i ha reunit gairebé 600 participants la majoria docents i experts d’educació superior de Catalunya i de la resta de l’Estat, amb assistència de públic llatinoamericà, concretament de Brasil, Xile, Equador, Hondures, Mèxic, Perú i Uruguai. 



    La Cloenda del 12è Congrés CIDUI ha estat amb Jaume Puy i Llorens (rector de la UdL), Joaquim Nin i Borredà (secretari general de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya) i Paquita Santiveri Morata (vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Qualitat de la Universitat de Lleida) i ha conclòs amb l’entrega dels premis a les comunicacions orals i pòsters guanyadores d’enguany. S’ha esmenat també la ubicació de la propera edició CIDUI, a la Universitat de Barcelona.

    Enllaços relacionats:

    Programa complet

    Fil twitter



    Galeria d'imatges del 12è Congrés CIDUI

Imatges