Arrenca la segona edició del programa “Investiga amb RecerCaixa!”
Més de 600 alumnes de 5è i 6è de primària de centres escolars de tot Catalunya van participar el dimarts 28 d'octubre en l’acte de presentació de l’activitat: "Investiga amb RecerCaixa!”. La iniciativa consisteix en què els estudiants duguin a terme un treball de recerca vinculat a diferents projectes d’investigació en curs que formen part del programa RecerCaixa, impulsat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i l’Obra Social “la Caixa”. Aquests treballs es duran a terme en grup i al llarg del curs escolar 2014-2015 sota la tutoria dels mestres de cada centre, que comptaran amb el suport científicotècnic d’un grup d’investigadors del programa RecerCaixa que actualment està treballant en els mateixos àmbits de recerca on els estudiants hauran d’investigar.
A l’acte de presentació, els científics van explicar directament als nens i als mestres de les escoles que participen en aquesta activitat per quin motiu van decidir ser investigadors, com és el dia a dia d’aquesta feina, quines millores socials pot aportar la recerca, i quin és l’objectiu del seu projecte. També els van oferir una sèrie de consells per orientar el seu treball, i van respondre a les preguntes que els alumnes els hi han formulat espontàniament després de la seva xerrada. L’activitat, que aquest any compleix la seva 2a edició, va presentar-se de forma conjunta a CosmoCaixa Barcelona i als CaixaForum de Girona, Lleida i Tarragona, i forma part d’un conjunt d’accions que l’ACUP i l’Obra Social “la Caixa” van posar en marxa el curs anterior per tal d’apropar el món de la investigació a l’escola, fomentar les vocacions científiques entre l’alumnat. I mostrar als joves com aquesta tasca pot contribuir a millorar la qualitat de vida de les persones.
Projectes seleccionats
Els temes dels treballs de recerca han estat escollits per cada escola a partir de projectes d’investigació que formen part del programa RecerCaixa, i aborden qüestions molt diverses, tant de l’àmbit de la salut pública com de les ciències socials o la robòtica: des de com millorar les tècniques que utilitzem per identificar els patògens que contaminen l’aigua o controlar les noves variants del virus de la grip, fins a l’efecte d’ una dieta saludable en la prevenció de malalties cardiovasculars i de la diabetis de tipus II. Altres temes que també treballaran els nens són com podem millorar la qualitat dels aliments aplicant les tècniques d’enginyeria genètica, com poden afectar els antecedents penals en el futur laboral dels joves, quines experiències tenen els alumnes amb la ciència fora de l’àmbit acadèmic i el disseny de robots que contribueixin a millorar l’autonomia a la llar de les persones amb alguna discapacitat.
L’elecció dels temes s’han triat tenint en compte l’edat dels nens i el programa curricular acadèmic que correspon a aquesta etapa educativa. Donat que el nombre de places d’alumnes per participar-hi és limitat, la selecció de les escoles s’ha dut a terme en base als un conjunt de criteris preestablerts, donant prioritat a centres públics, i escoles que actualment estan en procés d’implementar metodologies de treball innovadores que millorin l’èxit educatiu de l’alumnat. Enguany, tant el nombre de centres com d’estudiants que participen en la iniciativa s’ha incrementat en relació a l’edició anterior i ha passat de 13 a 18 centres i de 450 a 623 alumnes. Pel que fa als investigadors, s’ha incorporat un més, passant de set a vuit. Del total d’alumnes, 304 provenen d’escoles de Barcelona i província, 186 de l’àrea de Tarragona, 138 de Lleida i 19 de Girona, on de moment, només participa una escola, però no es descarta que es puguin incorporar d’altres més endavant.
L’activitat preveu que els investigadors estiguin en contacte de forma regular i al llarg de tot el curs escolar 2013-2014 amb els mestres responsables dels treballs de recerca de cada escola (via correu electrònic, telefònic o presencial). La mitjana de nens que rebran l’assessorament de cada investigador oscil·la entre 50 i 100 alumnes, en funció de si l’escola té una o dues línies per curs i del nombre d’escoles que han escollit la proposta vinculada al seu projecte. La única excepció és Girona, on, de moment, el nombre d’alumnes serà més reduït. En l’annex a aquesta nota s’especifica la relació d’escoles que hi participen en aquesta activitat, així com el nom de l’investigador que lidera el projecte del programa RecerCaixa amb qui estarà vinculada l’activitat de recerca que duran a terme els nens. Des de la primera convocatòria, el programa RecerCaixa, que va per la cinquena edició, ha anat incrementant, any rere any, el nombre de projectes seleccionats i la dotació econòmica per part de l’entitat financera, que ha passat de 1,4M € l’any 2010 a un import global de 6,4 M€, sumant totes les convocatòries (2010-2013).
En l'annex trobareu els investigadors, projectes i escoles participants (a la dreta)
Els nens hauran de formular-se preguntes i experimentar, seguint el mètode científic, per esbrinar: per què es contamina l’aigua, com actua el virus de la grip o com es pot millorar la qualitat dels aliments amb l’enginyeria genètica, o bé dissenyar un robot que ajudi a persones discapacitades a ser més autònomes
La iniciativa proposa als escolars de 5è i 6è investigar qüestions vinculades a projectes que actualment són objecte de recerca a universitats i centres de recerca de Catalunya, sota el guiatge dels científics del programa RecerCaixa que els lideren