El 6è Informe Mundial d'Educació Superior de la GUNi es presenta a Barcelona
El 6è Informe Mundial d'Educació Superior elaborat per la GUNI i que duu per títol "Towards a Socially Responsible University: Balancing the Global and the Local" es va presentar el divendres 10 de març a Barcelona davant d'un auditori ple a l'edifici de La Pedrera. Aquesta sisena edició se centra en el compromís social de les universitats a escala local i global, i posa de manifest que el model d'universitat del segle 21 ha de ser socialment responsable i anar més enllà dels aspectes estrictament educatius.
Durant la presentació, Francesc Xavier Grau, director acadèmic de l'Informe, va afirmar que l'objectiu d'aquesta publicació és "facilitar la reflexió sobre els problemes emergents i reptes de l'educació superior en el món". Va afegir que "hi ha una correlació entre la riquesa d'una societat i seva evolució en el camp del coneixement i les universitats tenen un paper molt important en la competitivitat de les nacions". El president de la Fundació Cultura de Pau, Federico Mayor Zaragoza, també va expressar que l'educació superior "té responsabilitats que fins ara no s'han sabut posar en pràctica", en al·lusió a les responsabilitats socials. "Sovint l'educació confon amb la formació", va dir. En aquest context, el director general d'Afers europeus i multilaterals del Govern de Catalunya, Manuel Manonelles, va destacar que en el context actual "cal promoure una educació que construeixi ciutadans crítics, capaços de fer front a una realitat complexa".
A la presentació també van participar el president de la GUNI i ACUP, Jaume Casals; el secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat, Arcadi Navarro; el secretari del Consell Escolar Municipal de Barcelona, Alberto Pérez, i els membres de l'equip editorial, John Goddard i Budd Hall. 86 experts de 28 països han contribuït a l'elaboració de l'informe i la identificació de bones pràctiques que poden ajudar els líders acadèmics i responsables polítics a prendre consciència de la importància de l'educació i la investigació. Aquesta edició s'ofereix en dos formats; una versió reduïda impresa i una versió completa disponible en accés obert.