La GUNi presenta a CaixaForum Barcelona el nou Informe Mundial “Humanities and Higher Education: Synergies between Science, Technology and Humanities”
Les societats actuals estan vivint canvis profunds i amb clares conseqüències per al futur; aquestes transformacions mediambientals, científiques, tecnològiques, culturals i socials presenten reptes transcendentals en el pensament i la reflexió sobre el significat i el valor de l’experiència humana. Aquests reptes només poden ser abordats a través d’un enfoc holístic que aplegui les humanitats, la ciència i la tecnologia. Amb contribucions de 130 autors d’arreu del món, el 7è Informe Mundial Higher Education in the World Report (HEIW7) Humanities and Higher Education: Synergies between Science, Technology and Humanities s’ha presentat en un acte obert al públic el 10 de desembre 2019 a l’auditori de CaixaForum Barcelona. L’Informe, impulsat amb el suport de “la Caixa”, la Secretaria d'Universitats i Recerca i el Departament d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, fa un diagnòstic i anàlisi actuals sobre l’estat de les humanitats i ofereix propostes que poden ampliar els nostres horitzons cap a un enfocament integral del coneixement.
L’Informe Mundial (HEIW) és un projecte col·lectiu que té en compte els problemes i els reptes principals de l’educació superior i les seves institucions. Amb la contribució de 130 experts d’arreu del món, GUNi dedica la 7ª edició de l’Informe Mundial Humanities and Higher Education: Synergies between Science, Technology and Humanities a facilitar sinergies entre ciència, tecnologia i humanitats, a la comunitat acadèmica, els polítics i totes aquelles persones que treballen en l’àmbit de l’educació superior per tal d’oferir propostes de futur en l’àmbit de les humanitats i en el treball multidisciplinari de les diverses branques del saber.
L’Informe pretén explorar la relació entre humanitats, ciència i tecnologia a diferents societats del món i mostra exemples de sinergies en diferents sistemes educatius. Explora com les humanitats podrien d’afrontar les principals transformacions vers la ciència i la tecnologia i els seus reptes ètics. Així mateix, aborda els diferents rols que hauria de tenir l’educació superior com a agent social i explora les possibles relacions entre la universitat i la societat.
L’Informe també aborda cartografiar i comprendre els reptes globals per tal d’establir un nou paradigma en la relació entre ciència, tecnologia i humanitats. Vol identificar les competències clau a desenvolupar davant els canvis actuals a nivell social i econòmic, i explorar noves metodologies d’ensenyament i el concepte d’aprenentatge al llarg de la vida. Entre d’altres aspectes, també pretén explorar la igualtat de gènere en termes d’accés a l’educació, les carreres acadèmiques i l’elecció d’estudis, i analitzar el gènere en ciència, tecnologia i humanitats en termes de paradigmes ideològics i d’exploració per tal d’incorporar l’enfocament de gènere a totes les disciplines més enllà d’estudis específics de gènere.
Per a aconseguir-ho, l’informe s’estructura en 9 temes que busquen englobar diferents enfocs: epistemològic, social, cultural, polític, educatiu, ambiental i institucional. Cada tema inclou preguntes sobre qüestions principals que diferents autors han utilitzat com a base per a les seves contribucions, esforçant-se sempre per adoptar un reflex i plantejament proposicional amb casos pràctics i exemples d’institucions, programes, estudis de recerca i projectes que funcionen de forma innovadora i transdisciplinària. L’Informe inclou també dos capítols especials: un dedicat a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i un altre dedicat a la perspectiva regional des d’Amèrica Llatina i el Carib. També inclou contribucions especials de la Unió pel Mediterrani (UpM) i de “la Caixa”.
La benvinguda a l’acte ha estat conduïda per Joan Elias, President de l’ACUP i la GUNi i Rector de la UB; Àngel Font, Director Corporatiu de Recerca i Estratègia de “la Caixa”; i Francesc Pedró, Director d’IESALC-UNESCO. Rob Riemen, escriptor i fundador del Nexus Institut, ha seguit el programa de l’acte tot posant èmfasi en la necessitat de reflexionar sobre la naturalesa de la humanitat en la seva ponència “How to Humanize Humans in an Inhuman Age?” i seguidament Josep M. Vilalta, Director de la GUNi i Secretari Executiu de l’ACUP, ha presentat l’Informe HEIW7. Posteriorment, l’equip editorial de l’Informe ha participat en la sessió debat “De la reflexió a l’acció” facilitat per Irene Lapuente, de La Mandarina de Newton. Les paraules de tancament han estat a càrrec de Francesc Xavier Grau, Secretari d’Universitats i Recerca; José Manuel Pingarrón, Secretario General de Universidades; i Alfonso González Bondia, Director General d'Afers Europeus i Mediterranis.
El Comitè Editorial i Consell Assessor Internacional del HEIW7
El Comitè Editorial de l’Informe està format pels professors Marina Garcés, David Bueno i Josep Casanovas. L’Informe ha comptat també amb un Consell Assessor Internacional, format per Rosi Braidotti, Gemma Derrick, Axel Didriksson, Arne Jarrick, Peter Okebukola i Alireza Omidbakhsh.
Sobre la Global University Network for innovation (GUNi):
La Global University Network for innovation és una xarxa internacional creada el 1999 en el context del Programa de Càtedres UNITWIN/UNESCO per part d’UNESCO, la Universitat de Nacions Unides (UNU) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) després del Congrés Mundial d’Educació Superior de la UNESCO (WCHE) al 1998 per donar continuïtat i facilitar la implementació de les principals decisions adoptades durant aquest. L’Associació Catalana d’Universitats Públiques en té el Secretariat i la Presidència. La GUNi és una xarxa de 227 membres de 80 països diferents, incloent les Càtedres UNESCO en Educació Superior, institucions d'educació superior, centres de recerca i xarxes relacionades amb la innovació i el compromís social. La GUNi compta amb oficines regionals a Amèrica Llatina i el Carib i l’Àfrica Sub-Sahariana. Des de la seva creació, la missió de la GUNi ha estat la de reforçar el rol de l'educació superior en la societat tot contribuint a la renovació de les visions i polítiques al voltant del món sota una visió de servei públic, rellevància i responsabilitat social.