L’ACUP i Scholars at Risk presenten els reptes per assolir la llibertat acadèmica i la protecció de refugiats acadèmics
Aquest dijous 15 de febrer s’ha celebrat a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) el seminari sobre “Llibertat Acadèmica i Protecció de Refugiats Acadèmics” organitzat conjuntament entre l’ACUP i la xarxa Scholars at Risk (SAR).
El seminari ha començat amb la benvinguda per part de Josep M. Vilalta (Secretari Executiu de l’ACUP) i Pablo Pareja (Vicerector de la UPF i professor de relacions internacionals) que han posat èmfasi en l’idea que la llibertat acadèmica i la protecció de refugiats són aspectes essencials de la responsabilitat social de les universitats i que son problemes globals amb una manca important de debat tant a nivell local com internacional.
El professor d’educació superior de la Universitat de Lincoln, Terence Karran, ha presentat els resultats del seu treball d’investigació i recerca en matèria de llibertat acadèmica a Europa, explicant les diferències entre llibertat acadèmica de jure (protegida per les lleis formals) i de facto, presentant els resultats d’una enquesta a PDI d’arreu d’Europa sobre percepcions i coneixements i presentant les principals tendències i els principals reptes que actualment afrontem a Europa a les institucions d’educació superior: la manca de seguretat laboral entre el PDI, una creixent tendència cap a la governança universitària en termes de gestió empresarial, les pressions relacionades amb l’impacte de la recerca, la concepció dels estudiants com a “clients” i la importància del valor econòmic per sobre dels valors culturals, intel·lectuals i personals.
La professora Silvia Morgades (UPF) ha presentat les implicacions legals de l’acollida i les principals opcions legals en matèria d’immigració. Morgades ha explicat que hi ha tres possibilitats depenent de si la persona a acollir ja es troba a Europa, es troba en un tercer país o al país d’origen. Morgades ha destacat les limitacions de les lleis d’immigració i el poc ús que es fa dels visats humanitaris al nostre país. Una de les idees més interessants aportades ha sigut la possibilitat de que un grup d’universitats preparin un programa d’acollida amb el model canadenc (Private Sponsorship of Refugee Program).
El seminari ha conclòs amb les ponències de Sinead O’Gorman (Directora de la xarxa Scholars at Risk a Europa), Marit Egner (responsable de la secció noruega de Scholars at Risk) i Anas al Khabour (professor de la Universitat de Gotenburg, beneficiari del programa d’acollida de la xarxa SAR). Sinead ha explicat les principals activitats dutes a terme per la xarxa i les possibilitats per involucrar-se activament en les mateixes, Marit s’ha centrat en l’experiència duta a terme des de la Universitat d’Oslo i el procés de creació d’una secció nacional de Scholars at Risk, així com protocols i consells en l’acollida de refugiats acadèmics basats en la pròpia experiència de la universitat i la publicació “Pathways to Practice: Welcoming Scholars at Risk to Campus” escrit per ella mateixa i Karolina Catoni i publicat per l’EAIE. Finalment, el seminari ha acabat amb la ponència del professor Anas al Khabour que ha pogut explicar el seu cas personal i la seva trajectòria des de Síria, Madrid i, finalment, Suècia.
Després de dinar, representants de les universitats membres de l’ACUP, l’ACUP i la SAR s’han reunit per treballar aspectes més pràctics sobre com involucrar les universitats públiques catalanes en activitats de la xarxa i possibilitats d’acollir refugiats acadèmics a les universitats.
Aquí podeu veure les imatges del seminari i el reportatge 'Professors a l’exili: quan les aules es converteixen en camps de batalla'