'Lliure de pensar 2017': tendències antidemocràtiques que fan augmentar els atacs contra l'educació superior al món
La xarxa Scholars at Risk (SAR) ha publicat Free to think 2017 (Lliure de pensar 2017), un informe anual d'anàlisi de 257 atacs registrats a comunitats d'educació superior en 35 països, entre l'1 de setembre de 2016 al 31 d'agost de, 2017. L'ACUP i les universitats que en formen part es van unir a la xarxa SAR el juny de 2017, per tal de solidaritzar-se amb els educadors, investigadors i estudiants de tot el món que estan amenaçats per expressar de forma pacífica idees i per demostrar el compromís i la responsabilitat de l'ACUP en preservar i promoure que la llibertat de pensament estigui a l'abast de tothom, a nivell local i global.
"En l'últim any, hem assistit a una continuada crisi global o atacs a les comunitats d'educació superior, com es documenta en els nostres informes anteriors. El que ha quedat cada vegada més clar enguany és una por antidemocràtic a les universitats com espais en què cadascú és lliure de pensar, pregunta, i compartir idees" va expressar Robert Quinn, director executiu de SAR. Segons el Quinn, "'Lliure de pensar 2017' posa en relleu els atacs a les vides personals de cadascú i serveix com a toc d'atenció a les accions que els estats i la societat civil haurien d'endegar per assegurar la seguretat, el benestar i el futur sostenible de l'espai universitari".
'Lliure de pensar 2017' resumeix els 12 mesos de les dades recollides pel Projecte del SAR de Monitorització de la Llibertat acadèmica, i es destaquen sis aspectes clau negatius als que s'enfronta l'educació superior al món:
• Atacs violents contra acadèmics, estudiants i les seves institucions per grups armats i particulars, especialment a Nigèria i Pakistan;
• Accions contra les comunitats d'ensenyament superior a Turquia per funcionaris estatals i d'educació superior.
• Repressió violenta de l'expressió estudiantil organitzada a tot el món, especialment a Sud-àfrica, Zimbabwe i Tailàndia;
• Les condicions de deteriorament de l'educació superior a Veneçuela, on les protestes dirigides pels estudiants han estat reprimides amb violència i detencions estatals;
• Àmplies restriccions a la capacitat dels estudiants i estudiants de viatjar lliurement amb finalitats acadèmiques; i
• Intents legislatius i administratius de tancar o censurar les institucions docents i de recerca de l'Europa Central i Oriental.
L'informe SAR mostra fins a quin extrem l'educació superior és un objectiu per als atacs violents i coercitius i està exposada perillosament en els règims autoritaris i en situacions de conflicte. L'informe fa una crida als Estats responsables, líders d'educació superior i la societat civil per reconèixer el problema dels atacs a les institucions d'educació superior, acadèmics i estudiants, i per reafirmar públicament el seu compromís amb la llibertat acadèmica i el principi que cada un ha de ser lliure de pensar, preguntar, i compartir idees.
Enllaços:
Lliure per pensar 2017
Informe