El nou Informe GUNi estableix els horitzons de transformació de l’educació superior pels propers anys i prepara una nova visió per impulsar el canvi
- El 8è Informe GUNi sobre educació superior al món ha estat presentat durant la tercera Conferència Mundial d'Educació Superior de la UNESCO a Barcelona
- Més de 90 autors han contribuït a l'Informe, que ha estat dissenyat com un document viu en format virtual que seguirà creixent en els propers quatre anys
El 8è GUNi Higher Education in the World Report: "Noves visions per a les institucions d'educació superior cap al 2030" ha estat presentat durant la tercera Conferència Mundial d'Educació Superior de la UNESCO 2022 (WHEC2022), celebrada a Barcelona del 18 al 20 de maig. En aquest context, la Global University Network for Innovation (GUNi), organització presidida i coordinada per l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP), ha tingut l'ocasió de presentar els horitzons de transformació per al sector de l'educació superior en els propers anys. Més de 90 autors han contribuït a l'anàlisi de la situació de les universitats arreu del món, dels reptes als quals s'enfronten les institucions educatives i del que cal repensar i fer per seguir avançant.
L’acte ha començat amb les paraules de Javier Lafuente, Rector de la Universitat Autònoma de Barcelona, seguit de Maki Katsuno-Hayashikawa, Directora de la Divisió d'Educació 2030, Suport i Coordinació de la UNESCO, i Maria Espinet Alegre, Cap de l'Àrea d'Educació de la Fundació "la Caixa”. El Secretari Executiu de l’ACUP-GUNi, Josep M. Vilalta, ha presentat l'Informe que, amb les seves paraules, “analitza la realitat present i futura de l’educació superior i s’enfoca prioritàriament en les institucions d’educació superior”. Institucions que, com s’ha debatut durant la WHEC2022, hauran de desenvolupar “autèntics processos de transformació en els propers anys”. En aquest sentit, l’Informe vol ser un document d’anàlisi i alhora un instrument útil per a aquelles universitats que pretenen repensar-se o dur a terme processos de transformació.
Per tal de fer efectiva aquesta transformació, l’Informe anirà més enllà del document. Vilalta ha presentat una “dimensió nova” que permetrà posar en pràctica els coneixements de l’Informe tot acompanyant les institucions d’educació superior en el seu procés de canvi: “Posarem en marxa una International Call for Action el proper mes de juny per al període 2022-2025”.
La presentació ha seguit amb una taula rodona on F. Xavier Grau, ex Secretari General d'Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, i Vidya Yeravdekar, Directora Principal de Symbiosis Society i Pro-Rectora de Symbiosis International University, han debatut sobre com implementar aquesta transformació de les Institucions d'Educació Superior (IES).
Una segona taula rodona ha abordat els desafiaments als quals s'enfronten les IES mitjançant un enfocament regional. Seguint l'estructura de l'Informe GUNi, els i les ponents han presentat desafiaments concrets de les seves regions i han mostrat les accions necessàries que cal prendre o que ja s'estan implementant per abordar-los. A la taula hi han participat Olusola Oyewole, Secretari General de l'Associació d'Universitats Africanes (AAU), Rajesh Tandon, Fundador-President de la Societat per a la Recerca Participativa a Àsia (PRIA) i Copresident de la Càtedra UNESCO en Recerca Comunitària i Responsabilitat Social en l'Educació Superior, Amanda Crowfoot, Secretària General de l'Associació Europea d'Universitats (EUA), Axel Didriksson, President de GUNi per a Amèrica Llatina i el Carib, i Amr Ezzat Salama, Secretari General de l'Associació d'Universitats Àrabs (AArU).
L'Informe ha estat publicat per la xarxa GUNi amb el suport de la UNESCO, la Fundació "la Caixa", l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, el Ministeri d'Universitats del Gobierno de España, la Conselleria d'Acció Exterior i Govern Obert de la Generalitat de Catalunya i el Departament de Recerca i Universitats del Govern català.
NOVETATS DEL 8È INFORME GUNI
A la llum de les profundes transformacions que s'estan produint, a nivell global però també amb característiques específiques en diferents parts del món, un dels debats principals durant la WHEC2022 a Barcelona ha estat repensar el paper de l'educació superior i la seva contribució a la societat. És en aquest context que GUNi té com a objectiu fomentar aquesta discussió necessària i oportuna mitjançant la publicació del 8è Informe GUNi d'Educació Superior al Món.
Titulat "Noves visions per a les institucions d'educació superior cap a 2030", l’Informe analitza l'estat de l'educació superior al món i busca respondre a la necessitat de transformar les IES a partir de l'experiència acumulada per GUNi en el foment d'anàlisis globals i regionals i en la producció de coneixement per a l'acció institucional i la formulació de polítiques públiques.
Amb contribucions de més de 90 experts de tot el món, l’Informe cobreix una àmplia gamma de temes: des del futur digital-humà fins a la governança de les IES i el servei públic, alhora que aborda la sostenibilitat, el treball i la ciutadania, entre d’altres aspectes. Com a característica distintiva, l’Informe se centra principalment en les institucions i introdueix perspectives regionals amb l'objectiu de garantir l'aplicabilitat de les troballes. L'Informe duu a terme una anàlisi detallada de la situació actual per tal de fer avançar les IES tenint en compte els reptes futurs del 2030 i més enllà.
A través de les diverses aportacions i temàtiques, l’Informe traça la “visió GUNi”, que aspira a ser un far a partir del qual cada institució o model d’universitat pugui construir un camí cap a la transformació. GUNi advoca, justament, per la “proliferació de perfils institucionals diversos, fet que sens dubte genera riquesa i adaptació a diferents realitats”, ha puntualitzat Vilalta, “i en cap moment pretén establir un únic model institucional”.
Com a novetat, el 8è Informe GUNi s’ha concebut com un document viu que evolucionarà en els propers anys. Tots els materials s'han publicat en una pàgina web que s'alimentarà amb nous articles, entrevistes, vídeos i podcasts. L'Informe s'ha publicat com una plataforma oberta amb l'objectiu de fer arribar el coneixement a tothom, tant per fomentar el pensament transformacional com per acompanyar l'acció de les IES. “D’aquesta forma”, ha explicat el Secretari Executiu de l’ACUP-GUNi, “pensem que l’Informe s’anirà actualitzant i enriquint i, per tant, serà útil per a les institucions d’educació superior i qualsevol expert o interessat.”
El document íntegre ja es pot consultar a través d'aquest web: https://www.guni-call4action.org
També pots descarregar l'Informe complet en pdf aquí.